تصاویر

البوم تصاویر همایش سراسری سال ۹۵

گزارش تصویری همایش سراسری سرگروه های رشته حسابداری

_DSC1032_DSC1104

 

DSC_0122

                                                                                                                        IMG_0200

گزارش تصویری

برگزاری همایش دو روزه سرگروه های رشته حسابداری کشور دریزد

همایش دو روزه سرگروههای رشته حسابداری کشور صبح روز سه شنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۵ با حضور مدیران کل دفتر فنی و حرفه ای ، کاردانش ، معاون مدیرکل دفتر تالیف کتب کاردانش ، مدیرکل آموزش و پرورش استان و سرگروههای آموزشی رشته حسابداری سراسر کشور در پژوهشکده تعلیم وتربیت آغاز شد .

مدیرکل آموزش وپرورش استان یزد دراین همایش اظهار داشت: آموزش و پرورش از هر جهت وسیع است و این دستگاه برای اجرای مناسب برنامه های آموزشی و پرورشی خود با محدودیت اعتباری مواجه است .

“احمد شیرزاد”به کمبود اعتبارات سایر فصول در اموزش و پرورش اشاره کرد و گفت :  شادابی ،نشاط ، خلاقیت ،و اجرای برنامه های پرورشی ، فرهنگی و ورزشی با تامین اعتبار درسایر فصول محقق می شود.

وی با بیان اینکه استان یزد ۲۲۷ هزار دانش‌آموز دارد ادامه داد: این دانش‌آموزان در یک‌هزار و ۶۰۰ مدرسه مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش یزد با اشاره به وجود ۸۸ هنرستان در سطح استان بیان داشت: ۹ هزار دانش‌آموز درهنرستان‌های استان تحصیل می‌کنند که از مجموع هنرستان‌های استان، نیمی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیمی آموزش‌های کاردانش را ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سه عامل برای افزایش کیفیت در آموزش‌ها باید در نظر باشد تصریح کرد: اول باید به استانداردسازی نیروی آموزشی و دوم استاندارد سازی کتب درسی توجه داشت.

شیرزاد بیان داشت: حجم کتاب‌ها و حجم ساعات درسی بر آموزش و ساختار آموزش و پرورش سایه انداخته است و ساعات پرورشی برای کسب مهارت‌های سبک زندگی مغفول مانده است.

وی سومین عامل را کمبود فضا و امکانات و تجهیزات آموزشی دانست و گفت: با وجود این مشکلات ، قدم‌های موثری برداشته شده ولی هر سه عنصر تابع شرایط آموزش و پرورش است.

گفتنی است شرکت‌کنندگان در این همایش به نقد و بررسی و تحلیل محتواهای کتاب‌های درسی جدید در نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش با همفکری و مشورت خواهند پرداخت.

ضرورت توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در کشور

مهندس سیدمصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، در همایش سرگروه‌های آموزشی رشته حسابداری شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش سراسر کشور در یزد اظهار داشت: براساس آنچه که در سند تحول بنیادین آمده نقش گروه‌های آموزشی، ارتقای دانش و مهارت است که با مشارکت معلمان و مدارس است.

وی با بیان اینکه موثرترین عنصر درنظام تعلیم و تربیت معلم است ادامه داد: باید در برنامه‌ریزی‌ها پیگیری کرد تا این مهم عملیاتی شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ماهیت شاخه کاردانش مشارکتی است و یکی از ویژگی‌های این شاخه همین است اضافه کرد: ممتازترین ویژگی این شاخه منجر به تولید محصول و خدمات دهی بودن آن است.

وی با تاکیدبر فرهنگ‌سازی برای ورود به هنرستان‌ها بیان داشت: اولویت اول باید دانش‌آموزانی باشند که پس از اخذ دیپلم توانایی ورود به بازار کار داشته باشند.

آذرکیش با اشاره به اینکه از ۴۱ رشته فنی دانشگاه‌ها پذیرش در ۳۱ رشته بدون آزمون است و عملا مشکل ادامه تحصیل چیزی نیست که بچه ها وارد هنرستان نشوند گفت: مشکل عمده کشور اشتغال است اما والدین از ادامه تحصیل فرزندان در شاخه‌های فنی نگرانی دارند که باید رفع شود.

آموزش‌ها در گروه‌های فنی بر پایه کیفیت ارائه شود

“ونوس عامری”، دبیر دبیرخانه راهبری کشوری حسابداری در همایش کشوری سرگروه‌های آموزشی رشته حسابداری شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش سراسر کشور در یزد اظهار داشت: یکی از اقدامات خوبی که در سال گذشته انجام شد انتقال دبیرخانه راهبری کشوری حسابداری به یزد بود که منجر به رشد و توسعه بیشتر در این شاخه خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید توسعه و پیشرفت همه جانبه را با خرد جمعی دنبال کرد ادامه داد: باید مشورت در هرکاری باشد و با خرد جمعی به نقد و بررسی و تحلیل مسائل مورد نظر و محتواهای آموزشی پرداخت.

دبیر همایش کشوری شاخه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه شعار و رویکرد دبیرخانه نیز تعامل و همفکری با سرگروهان آموزشی و هنرآموزان است اضافه کرد: بدون همفکری و تعامل انتظاری برای تغییرات در محتواهای تخصصی نیست و اگر بخواهیم کیفیت آموزش‌ها را توسعه دهیم باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در این زمینه گام برداریم.

این مسؤول از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه را ایجاد اتاق فکر درسراسر کشور به کمک سرگروه‌ها و هنرآموزان برشمرد و بیان داشت: اهداف این کارگروه ها تعامل و تبادل با یکدیگر و سپس تعامل با دبیرخانه بود نقد و بررسی کتب تخصصی به دستاورد جدی منجر شود.

عامری با اشاره به ارائه تحلیل محتوای چندجانبه کتب درسی اظهار داشت: بازخورد این فعالیت‌ها و نتیجه این همایش‌ها و اتاق فکرها در سراسر کشور به صورت اصلاح شده ارائه شد.

وی از دیگر اقدامات را فعال کردن کارگروه‌های پژوهشی برشمرد و عنوان کرد: همواره به پژوهش و تعلیم اهمیت داده شدو در نخستین قدم یک صفحه اختصاصی برای معرفی پژوهش‌ها و تالیفات در تارنمای دبیرخانه دائمی اختصاص یافت.

دبیر همایش کشوری شاخه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه تغییرات را همراه با تغییرات نظام آموزشی ایجاد می‌کنیم عنوان کرد: به دنبال جمع‌آوری راهبردهای گوناگون از سراسر کشور برای شناسایی ظرفیت‌های هر استان و تقویت نقاط قوت در این راستا هستیم.

تمام تلاش وزارت بر کیفیت بخشی آموزش است

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درهمایش سرگروه‌های آموزشی رشته حسابداری شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش سراسر کشور در یزد با بیان اینکه رشته حسابداری در شاخه فنی و حرفه‌ای از سه رشته اول است که بیشترین تعداد دانش‌آموز را به خود اختصاص داده و حساسیت خاصی هم دارد ادامه داد: تمام تلاش در سطح وزارتخانه بر کیفیت بخشی آموزش است اما با نبود اعتبارات مشکلات زیادی داریم.

وی افزود :در سال گذشته تنها ۲۵ درصد از اعتبارات آموزش فنی و حرفه‌ای محقق شد اما در سال جاری هنوز هیچ میزانی از این اعتبارات محقق نشده است.

دکتر سیدمحسن حسینی‌مقدم یکی دیگر از مشکلات در این حوزه را منع دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در رشته‌های فنی برشمرد و اضافه کرد: مشاورانی که هدایت تحصیلی را بر عهده دارند باید نسبت به رشته‌های فنی تغییر دیدگاه داده و در این زمینه سیاست‌گذاری متفاوتی داشته باشند.

وی بیان داشت: انتظار از گروه‌های آموزشی این است که بر اساس سند تحول بنیادین دو موضوع را دنبال کنند که اول توانمندسازی معلمان و دوم نظارت بالینی بر کار معلمان است حسینی‌مقدم با تاکیدبر اینکه طرح مسائل اجرایی در سطح آموزشگاه‌ها و … در گروه‌های آموزشی از هدف ما نیست تصریح کرد: اکنون زمان این نیست که سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از داخل اتاق‌های دربسته باشد بلکه باید مدرسه به ما بگوید که وزارتخانه و ادارات کل به چه شکلی نیازها را رفع کنند.

این مسؤول با بیان اینکه باید نیازهای جامعه با آموزش‌ها همخوانی داشته باشد اظهار داشت: اگر قرار است از ابتدای کار کتابی تالیف شود و نیروی انسانی به کار بگیریم باید در خدمت مدرسه و دانش آموز باشد و بررسی کرد که سیاست‌های وزارتخانه با مدرسه و دانش‌آموز و آینده و نیاز جامعه همخوانی دارد یا ندارد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ابتدا باید به بازار کار و نیاز جامعه توجه داشت و در گروه‌های آموزشی فنی به بازار کار توجه داریم و تغییرات هم بر این اساس است.

رشته های فنی و حرفه ای جایگاهی بین المللی دارند

دکتر محمد کفاشان با بیان اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای جایگاه بین‌المللی دارند افزود: ما نمی‌توانیم آموزه‌ها را بر اساس آنچه خودمان می‌خواهیم داشته باشیم بلکه باید بر اساس استانداردها باشد که بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش به ارائه توضیحات در خصوص فعالیت دفتر برنامه‌ریزی و تالیف آموزش‌های فنی و خرفه‌ای و کاردانش پرداخت و اضافه کرد: در دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای برای اینکه کاری انجام شود باید بر اساس پژوهش‌ها باشد که مدل‌هایی طراحی می‌شود و از آخرین دستاوردها استفاده خواهد شد.وی با بیان اینکه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کوشا و به اصطلاح نخبه را به رشته‌های غیرفنی و به ویژه رشته تجربی هدایت می‌کنند ادامه داد:در نتیجه نیروهای درجه دو به آموزش‌های فنی می‌پردازند که این بسیار خطرناک است ومی تواند درآینده برای کشور مشکل ایجاد کند

کفاشان به چرایی تغییر و تحول در نظام آموزش آموزش و پرورش پرداخت و گفت: بالغ بر ۹۰ درصد شغل‌ها که جامعه را اداره می‌کند در شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای است لذا دلایل زیادی برای تغییر وجود داشت که براساس چشم انداز باید به آن عمل می‌شد. معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دو نکته کلیدی خیلی مهم در این تغییرات مورد توجه بود گفت: نخست تربیت بچه‌ها بود که توانمند و عملیاتی باشند تا در بازار کار نیز جایگاه داشته باشند و به اصطلاح آچار به دست باشند و دوم خلاءتربیتی دیده شد که دانش‌آموزان مباحث ارزشی و تعهد اخلاقی به کار داشته باشند و مسئولیت پذیر باشند.

وی با اشاره به اینکه برای این تغییر پژوهش‌های مفصلی انجام شد و از اسناد بین‌المللی در هر رشته‌ای بهره بردیم و متدهای مورد نظر را ارزیابی کردیم اظهار داشت: لازم بود استانداردهای بین‌المللی به صورت کامل در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لحاظ شود و کتب نیز بر این اساس طراحی و تدوین شد. کفاشان با اشاره به اینکه در آموزش فنی و حرفه‌ای در اسناد بالادستی برای هر رشته، برنامه درسی ملی تدوین شد عنوان کرد: در این زمینه وضعیت آینده نیز بررسی و مورد توجه قرار گرفته است تا نسلی کارآمد و متناسب با بازار کار تربیت شود اما لازم است تا هشدارها در خصوص رشته‌های غیرفنی نیز مورد توجه باشد

پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *